Ieder strategisch marketingvraagstuk wordt uitgevoerd op basis van een structuur. De stappen die doorlopen worden zijn dan ook vrij universeel, de theorie de gebruikt wordt is afhankelijk van het vraagstuk.
Fase 1: Scherp krijgen van het onderzoeksvraagstuk
Fase 2: Een plan van aanpak
Fase 3: Analyserende fase
3.1 De brede markt
In de analyserende fase wordt de markt onderzocht met behulp van relevante theoretische modellen. In de analyserende fase voor WeForSea shipping zijn de interne en externe omgevingsfactoren onderzocht, geanalyseerd en beschreven. Onder andere is de concurrentieomgeving op basis van technologische aspecten in kaart gebracht. De bredere macro omgeving is in kaart gebracht door met name de technologische en politiek juridsche ontwikkelingen op landelijk- en wereldniveau te beschrijven.
3.2 Doelgroeponderzoek
Om de wensen, behoeften en de problemen van de doelgroep in kaart te brengen is een doelgroeponderzoek uitgevoerd middels diepteinterviews.
Fase 4: Conclusies en adviserende fase
De fase waarin we van aannames naar conclusies zijn gegaan.
Fase 5: Tactiek en uitvoering